Biographie

Irina Genova est professeur en histoire et théorie des arts. Ses publications principales portent sur l’art moderne et la modernité. Parmi ses écrits sont les livres: Modernismes et modernité – (Im) Possibility for Historicising (2004), Tempus fugit. On Contemporary Art and the Visual Image (2007) et Modern Art in Bulgaria: First Histories and Present Narratives beyond the Paradigm of Modernity (2013). Elle a été boursière de la Fondation Paul Getty (1994, 1998), New Europe College, Bucarest (2004), Institut national d’histoire de l’art à Paris (2005), Centre for Advanced Study, Sofia (2016-2017), Campus France – projet, réalisé à l’Institut national d’histoire de l’art à Paris (2019).

Livres (sélectionnés):

Genova, Irina. Modern art in Bulgaria: first histories and present narratives beyond the paradigm of modernity. 2013, Sofia. Ed. New Bulgarian University. (in English)

Genova, Irina. Modernism and Modernity. Difficulties for historicizing. Art of Bulgaria and artistic exchanges with the Balkans during the first half of XX c. 2004, Sofia. Ed. IDA – Krasimir Gandev. Following a competition of the National Cultural Found. Bilingual – in Bulgarian and in English.

Articles (après 2010, en anglais ou en français):

Genova, Irina. « Expressionism in Bulgaria: Critical Reflections » in Art Magazines and the Graphic Arts.. The Routledge Companion to Expressionism in a Transnational Context. Edited by Isabel Wünsche, Routledge, 2018, pp. 465-484

Genova, Irina. The Bulgarian Perspective on Art from beyond the Iron Curtain during the 1960s. An After-History of Art. CAS Sofia Working Paper Series 2017, 9, pp.1-31. https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=564511

Irina Genova. « The Graphic Art Biennials in the 1950’s and 1960’s: The Slim « Cut » in the Iron Curtain. The Bulgarian Case. » In: Art beyond Borders: Artistic Exchange in Communist Europe (1945-1989). Ed. by Jérôme Bazin, Pascal Dubourg Glatigny, and Piotr Piotrowski. Central European University Press, 2016, pp. 323-334.

Genova, Irina. « Présence et absence du symbolisme en Bulgarie. Réception critique et historiographie ». Dans : Catherine Méneux, Adriana Sotropa (éd.). Quêtes de modernité(s) artistique(s) dans les Balkans au tournant du xxe siècle, actes du colloque organisé à Paris les 8 et 9 novembre 2013, Université Paris 1 Panthéon Sorbonne, site de l’HiCSA et du centre François Georges Pariset, mise en ligne en avril 2016, p. 137-158. http://hicsa.univ-paris1.fr/page.php?r=133&id=825&lang=fr

Genova, Irina. « In search of utopian visual language – „the traffic“ of images in the modernist / avant-garde magazines. Bulgarian magazines from the 1920s ». In: Авангарда: од Даде до Надреализма. Съст. Боjан Jовиħ, Jелена Новаковиħ, Предраг Тодоровиħ. Институт за књижевност и уметност : Музеј савремене уметности, Београд, 2015, pp. 383-406.

Irina Genova. History of modern art / art studies as a research Field today: the case of Bulgaria. Život umjetnosti: POVIJEST UMJETNOSTI U REGIJI // ART HISTORY IN THE REGION – 93-2013, Institute of Art History, Zagreb, pp. 36-49.

Irina Genova. « L’idée d’expressionnisme dans les pages de la revue et de l’almanach bulgare „Vezni” « – In: Les migrations fauves – La diffusion du fauvisme et des expressionnismes en Europe centrale et orientale. Valérie Dupont et Sophie Barthélémy (sous la dir.) Editions Universitaires de Dijon, Dijon 2012, p. 113-119.

Irina Genova. « The Hybrid Artistic Identity. Nicolay Diulgheroff and the Second Phase of the Italian Futurist Movement ». In: International Yearbook of Futurism Studies, vol. I. Ed. by Günter Berghaus. 2011. Berlin, De Gruyter, 2011, pp. 323-340.